Asset Publisher Asset Publisher

Return to Full Page

Warmię i Mazury kochamy, o przyrodę dbamy

„Warmię i Mazury kochamy, o przyrodę dbamy” to hasło tegorocznej akcji organizowanej w ramach Wiosennych działań na Warmii i Mazurach, której inicjatorem od lat jest Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie.

Po raz kolejny ruszyła edycja Wiosennych działań na Warmii i Mazurach. Hasło przewodnie akcji brzmi: „Warmię i Mazury kochamy, o przyrodę dbamy". Działania będą dotyczyły dwóch obszarów: edukacja ekologiczna i edukacja odpadowa i potrwają do końca kwietnia 2014.

Zapraszamy przedszkola, szkoły, placówki wychowawcze do zaangażowania się w koordynowane przez Centra Edukacji Ekologicznej działania. Tu znajdziecie szczegóły.

W ramach edukacji ekologicznej będą prowadzone trzy podziałania: „Szkolne ostoje przyrody", „Inwentaryzacja przyrodnicza" i „Przyroda moich dziadków".

Szkolne ostoje przyrody. Ciekawy obiekt przyrodniczy w najbliższej okolicy szkoły lub przedszkola. Może to być stare drzewo, fragment łąki, strumyk, ciekawa skała, itp. Wybrana ostoja powinna pełnić funkcje edukacyjne. Terenem opiekują się wychowankowie, uczniowie, klasy.

Inwentaryzacja przyrody. Przeprowadzenie inwentaryzacji przyrodniczej najbliższej okolicy. Może ona dotyczyć jednego wybranego elementu przyrody, lub całego spektrum walorów przyrodniczych okolicy.

Przyroda moich dziadków. Uczniowie powinni przeprowadzić wywiady ze starszymi osobami by dowiedzieć się, jak zmieniała się przyroda w ich najbliższej okolicy na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat. Jak kiedyś ludzie korzystali z przyrody? Co było przyczyną zmian w środowisku? Jakie gatunki roślin i zwierząt były kiedyś liczniejsze niż teraz? Jakie gatunki roślin uprawiano w przydomowych ogródkach kwiatowych, warzywnych i drzewa owocowe w sadach? Jakie rośliny uprawiali rolnicy?

W ramach edukacji odpadowej prowadzone będą dwa poddziałania: „Dzikie wysypiska zagrażające przyrodzie" i „Przyroda bez elektroodpadów".

Dzikie wysypiska zagrażające przyrodzie. Inwentaryzacja przez uczniów dzikich wysypisk, wystawa prac w szkole i urzędzie gminy. Objęcie przez uczniów, przy współpracy z gminą, opieką jednego lub kilku miejsc zaśmieconych – ustawienie tablic informacyjnych, uporządkowanie, ewentualne zagospodarowanie miejsc.

Przyroda bez elektroodpadów. Zorganizowanie i przeprowadzenie przez uczniów zbiórki elektroodpadów. Zaangażowanie społeczności lokalnej w zbiórkę, odzysk i recykling zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Przeprowadzenie kampanii promocyjno-informacyjnej oraz aktywna edukacja dotycząca zagospodarowania elektroodpadów na terenie swojej miejscowości.